Thursday, June 18, 2009

Nasi Ayam Danishahumaira

Korang jangan marah ek saya ni suka citer pasal makanan hik hik hik, hari Ahad lepas saya teringin nak makan nasi ayam buatan sendiri hu hu hu, lama dah tak masak, so pagi Ahad tu lepas kemas rumah ajak budak2 pergi pasar cari barang2 untuk buat nasi ayam. Senang je nak buat nasi ayam ni, mula2 kita buat sup ayam dulu masukkan ayam sekali pastu dah agak2 sebati sup tu keluarkan dulu ayam2 tu untuk diperap dengan kicap dan sos tiram kemudian digorengkan, pastu amik sup tu masuk ke dalam beras ikut sukatan kita la kalo 5 pot beras 5 pot sup, nak wangi letak daun pandan, saya masukkan stok ayam maggi yang dalam botol tu(tak ingat apa namanya) dan letak butter pastu masakkan. Kicapnya pulak saya amik 3 ulas bawang putih kemudian cincangkan n tumis pastu masukkan kicap n sos tiram, itu je. Sambal dia lak bawang putih 3 @ 4 ulas, cili merah dlm 3 biji(cili panggil biji ye, sori ek cikgu dah lupa la penjodoh bilangan he he he) dan halia sikit(blender) pastu masukkan ke dalam periuk untuk dimasakkan, saya campurkan sos cili sekali dah gelegak angkat la. Pastu sayur2 dia timun, salad n tomato, so siap la nasi ayam Danishahumaira, mudah kan he he he, sapa yang berpuasa boleh la buat untuk berbuka puasa nanti.

nasi yang baru masak
ayam yang telah siap di goreng
sup ayam
sambal nye
kicap
sayur

nota: anak2 ku makan bertambah-tambah, seronoknya diorang dapat makan airtangan mama diorang

No comments: