Thursday, October 13, 2011

Triffle la pulak

Skill memasak harus dikembangkan lately ni minat untuk mencuba resepi2 baru membuak-buak tapi pastikan resepi2 tu senang dan ringkas kalo tak ke laut la peginya. Triffle ni dibuat untuk jamuan raya untuk department lagi satu maklumla aku ada jaga 3 department.

Dah lama nak buat triffle ni tapi mood takdak mari ooo. Ada kejadian pada hari nak buat triffle yang hampir2 aku malas nak buat tapi pakkal la aku da beli semua bahan2. Korang nak tau petang tu macam biasa aku pegi la amik baju sekolah agama anak aku tu kan tiba2 masa nak amik tu terkejut aku tengok si adik ada dekat sekolah agama, rupa2nya dia demam dari pagi, kitorang tanya kenapa tak bagitau, ustaz tu cakap dah telefon tapi no tu tersalah tulis jadi tak dapat call, hangin tak korang, korang bayangkan anak aku menanggung sakit sorg2 dari pagi dengan tak bagi ubatnya lagi. Takkan la pihak sekolah tu langsung tak de data budak2 ni, padahal masa awal tahun semua no aku tulis dalam borang, tak dapat call hp call la ofis kan meroyan betul aku dibuatnya. Pegi klinik suhu dia 38.4, nasib baik tak de apa2. memang aku kesal dengan sekolah yang langsung tak ambil berat benda macam ni.

Disebabkan itu maka lewat la sampai rumah dalam pukul 9 macamtu, tengok barang2 yang dah beli terpaksa la buat jugak, nasib baik simple je gitu gini pukul 11 jugak siap. Jom kita tengok gambar2 yg disnap, letih2 jugak gambar tetap aku snap.

korang beli la swiss roll apa2 perisa terpulang la yg ni aku beli kat Billion PKNS Bangi, korang amik air dalam buah2an dlm tin, letak kat kek ni biar lembab2 sikit, jangan letak banyak2 nnt lembik lak

beli kastard untuk sos yg ni utk lapisan ke 2, kalo nak buat banyak, lebihkan la sukatan dan masakkan dengan susu segar @ susu cair sampai likat

aku terlupa nak snap utk lapisan ke2, sebelum letak buah2 ni korang kena letak kastard tu dulu lepas tu baru la letak buah2an dalam tin, aku tambah anggur dgn buah kiwi tu yang meriah, aku punya cara nak bagi org makan jangan la buat cincai2 @ kedekut, tak kisah la mahal ke tak yang penting kita ikhlas kan.


step last masak agar2 mcm yang tertera kat bungkusan, lepas tu korang letak la kat atas buah2 tu. ada orang dia akan letak whip cream kat atas agar2 tu lagi best la kan, terpulang la kat korang, dan org kata nak buat triffle ni letak la dalam bekas yang jernih baru cantik org nak tengok lapisan tu kan, tapi aku punya lapisan triffle buruk disebabkan kurang sos kastard tu yg jd macam tu huhuhu.

Kalo nak resepi yang lengkap beli la buku Chef Hanieliza, aku banyak belajar resepi2 baru kat buku ni la

selamat mencuba.....



2 comments:

Ibuhani said...

nmpk sgt sedap........tp kalau bwk ke opis kasi kwn2 makan lg.........sedap...:))))))

danishahumaira said...

muahahaahah, ada lagi expert dari saya kak tu yg segan nak bawak hehehehe